Již více jak půl století se uplatňuje u některých strojírenských výrobků výbuchové zpevnění pomocí rázové vlny vybuzené detonací brizantní trhaviny. Jedná se o jednu z mála metod využití konstrukčních účinků výbušniny a získání materiálů s lepšími vlastnostmi, především s vyšší pevností a tvrdostí a to do značné hloubky pod povrchem. Tato metoda se nejvíce rozšířila při zpevňování odlitků z Hadfieldovy oceli. Jedná se o manganem legovanou austenitickou ocel schopnou velkého zpevnění a používá se na součásti vystavené působení silných rázů a opotřebení. Jednou z předností výbuchového zpevňování, je možnost zpevnit tvarově složitější součásti. Tím tato metoda konkuruje klasickému mechanickému způsobu zpevnění, při kterém už během zpevňování dochází k objemovým změnám a opotřebení. Klasickým příkladem této technologie je výbuchové zpevňování železničních srdcovek, drtících elementů nebo součástí těžební techniky. Jednoznačně ovšem dominuje v této oblasti zpevňování komponent pro železniční infrastrukturu ať již celých železničních srdcovek, insertů a přídržnic či jiných komponent.